zelf vinnen maken

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Berichtdoor Joshua » zo nov 05, 2006 11:38 am

wil zelf wat vinnen maken de winter.

Waar kan ik materiaal halen, geen carbon maar G10.
Hoe maak je tuttle box.

Iemand ervaring al met het bouwen van vinnen.
Joshua
Windsurf guru
Windsurf guru

Surfspullen: ELIX

Berichtdoor Jeroensurf » zo nov 05, 2006 12:01 pm

Ik weet niet of het nog leverbaar s maar vroeger kon je bij Polyservice in Amsterdam blokken G10 kopen...
Daar kon je met heel veel zaag en schuurwerk best leuke finnen uithalen.
Wat betreft tuttle...die maten moeten toch niet moeilijk te vinden te zijn?

Anders: je box opvullen met dun huishoudfolie, volproppen met klei en laten uitharden.
Deze er daarna heel voorzichtig uithalen, en daar een mal omheen maken.
Dan heb je een redelijke goede pasvorm waar maar weinig aan bij geschuurt hoeft te worden.
Laatst bijgewerkt door Jeroensurf op zo nov 05, 2006 12:08 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Surfspullen: Hotsails + Witchcraft96l flextail,Flikka 84l Quad TL gieken, K4 finnen, div SUP,s
Teamrider: Zuidwest6.nl

Berichtdoor Julian » zo nov 05, 2006 12:02 pm

http://www.windhouse.nl , gewoon een (of meerdere) tuttle boxen kopen, en kijken hoeveel ruimte je nodig hebt.

Ga je zelf experimenteren of kijken of je een bepaalde shape na kan bootsen?
Julian
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Surfspullen: Alles van D.E.R.M.

Berichtdoor Jeroensurf » zo nov 05, 2006 12:10 pm

Julian schreef:www.windhouse.nl , gewoon een (of meerdere) tuttle boxen kopen, en kijken hoeveel ruimte je nodig hebt.

Ga je zelf experimenteren of kijken of je een bepaalde shape na kan bootsen?

Er zitten behoorlijk grote verschillen tussen de ene en de andere tutle box doordat fabrieken helaas niet al te acuraat werken (finnenfabrikanten trouwens ook niet maar dat terzijde).
Een afdruk maken kost dan minder en heb je meer aan als een box kopen die wellicht nog steeds te groot/klein is.
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Surfspullen: Hotsails + Witchcraft96l flextail,Flikka 84l Quad TL gieken, K4 finnen, div SUP,s

Berichtdoor Joshua » zo nov 05, 2006 4:15 pm

Geheel nieuw concept, wil er een paar zelf maken als proto.
Dat het gaat werken is niet het probleem, doch andere eigenschappen heb ik ook nodig om van B tot Y te komen..

Zoek 8 mm G10 platen, tuttles is niet zo het probleem, maar waarom voor sommige dingen het wiel opnieuw uitvinden als je het ook goed kan copieren.
Joshua
Windsurf guru
Windsurf guru

Berichtdoor DSS » zo nov 05, 2006 6:33 pm

Als je alleen maar een klein beetje nodig hebt voor een paar prototypes kan je ook dit spul wel gebruiken:
Strook van glasvezelversterkte polyester (GVK), wit
Glasvezelversterkte polyester, gepultrudeerd (65% glasvezel, 35% hars). Corrosiebestendig.

Dit is verkrijgbaar in kleine hoeveelheden bij: http://www.eriks.nl/

Als je wat meer vinnen wilt bouwen kom je er niet onderuit om grotere partijen te moeten nemen en dan kan je dat het best direct vanuit China importeren. Kosten per plaat liggen rond de °¢â€šÂ¬150,- voor een 8mm plaat van 2000x1000. Je moet dan wel minimaal vaak een hele container vol kopen
DSS
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Surfspullen: gelukkig wel

Berichtdoor Joshua » zo nov 05, 2006 8:51 pm

een hele container, pffff. Nog andere met aspiratie's

Maak er een paar van Trespa, het gaat meer om het idee te vizualiseren.
En om te kijken of spin out tot verleden hoort.

Zal ook eens kijken bij die andere die je hebt aangegeven.

thx.
Joshua
Windsurf guru
Windsurf guru

Berichtdoor Frank-363 » zo nov 05, 2006 9:00 pm

Weet natuurlijk niet wat je precies van plan bent qua outline en profiel, maar een makkelijke manier om te beginnen met eigen vin design is gewoon een paar langere en dikkere oude vinnen uit de rommel bak bij de shop te halen,en daar mee aan de slag te gaan (nieuwe otline uitzagen, profiel schuren) Ben vaak al aardig op weg qua profiel en heb je meteen je box probleem opgelost.
Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar

Surfspullen: speed, slalom & wave
Zeilnummer: ned=363

Berichtdoor Joshua » ma nov 06, 2006 8:17 pm

Ha Frank dat is het hem nou net, met oude vinnen verzagen kom ik er niet. Idee is even simpel als doeltreffend, doch het moto is, eerst proberen misschien zinkt het harder als het vaart.

Voor mijn wave board heb ik al jaren terug eens een 40 vin afgezaagd, model nu voor freestyle vinnen. Maar mijn ontwerp nu red ik het niet met de huidige modellen.

De winter komt dus tijd zat voor te knutsellen.
Joshua
Windsurf guru
Windsurf guru

Berichtdoor EdwinR » ma nov 06, 2006 8:21 pm

Je maakt het heel geheimzinnig en maakt op zijn minst mij nieuwsgierig... Asymmetrisch, hele hele brede base, wat is in grote lijn het plan?
Of, wil je er niks over kwijt en als het werkt kopen alle speedies het :lol:
EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru

Surfspullen: Freestyle/wave met meer latten dan vinnen

Berichtdoor Joshua » ma nov 06, 2006 11:33 pm

hehehe, of het werkt weet ik pas na de eerste run.
Technisch gezien moet het werken, tis super simpel.

Opdracht = cre°ƒÂ©er zo min mogelijk weerstand.

1 - geen vin :-?
2 - een wiervin 8) die zijn er al genoeg en hebben zich al bewezen.
3 - een :P vin.
Joshua
Windsurf guru
Windsurf guru

Berichtdoor Julian » ma nov 06, 2006 11:42 pm

Ben °ƒÂ©rg benieuwd, vooral naar die speciale vin van je. Hoe noemde je hem ook alweer?

:P vin

Oja, dat was het :wink:

Nog even over die finbox, is dat niet h°ƒÂ©°ƒÂ©l makkelijk na te meten bij je board, en evt. de box wat aan te passen?
Julian
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Surfspullen: Alles van D.E.R.M.

Berichtdoor wbvv » wo nov 08, 2006 10:54 pm

Joshua,

heb je onderstaande link al bekeken :

http://ww.umk.pl/~skoter/jaws/articles/finbox.htm

Ik heb ook het idee om zelf een vin te bouwen, niet omdat ik aerodynamische idee°ƒÂ«n heb, maar om te kijken of het me gewoon lukt.

Ik wil eerst een mal bouwen en deze met voldoende glas- en andere weefsels vullen met epoxy.

Bernard
wbvv
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Surfspullen: SB EVO 80, Tabou 3S 107, Mistral SL 105, JP Freerace 135, GunSails 8.6, 7.5, 6.7, 6.0, 5.3, 4.7, 4.2

Berichtdoor Joshua » vr nov 10, 2006 11:04 am

THX Bernard,

Ik ga het ook zo proberen, een plaat maken van epoxy en weefsel en daar het model uitzagen en slijpen. Eerste tekeningen zien er zeer goed uit, nu bouwen en testen.

( leuke zeilen heb je :P )
Joshua
Windsurf guru
Windsurf guru

Berichtdoor wbvv » di nov 14, 2006 7:00 pm

( leuke zeilen heb je :P)

Thx, het zeil op de foto is het bijna beroemde zeil op de beroemde plek met de beroemde service van GUN (Verena)

Succes met je vin !!
wbvv
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Surfspullen: SB EVO 80, Tabou 3S 107, Mistral SL 105, JP Freerace 135, GunSails 8.6, 7.5, 6.7, 6.0, 5.3, 4.7, 4.2

Berichtdoor oomKoen.nl » zo nov 19, 2006 4:10 pm

Ik heb ooit ook wel eens wat vinnetjes gebouwt.
Ben ooit eens aan het knutselen geweest. Eerst met hout en later trespa. Hout was helemaal niet wat en brak vrijwel gelijk af. Ik meer succes met trespa.

Dit alles was in mijn begin jaren van het surfen. Ik maakte de vinnen voor mijn Hifly Superfun waarmee ik op de lokale plas dobberde. Maar ook een flinke windvlaag (lees bijna planeren) was voor trespa teveel. Nu had de Superfun een US-box. En de vin brak dus ook bij smalste gedeelte af.

Laat ik zeggen dat ik 1% ervaring met je kan delen.
Begin inderdaad met een goed en sterk materiaal. En kom wel met goed gereedschap, want anders is het een hels karwij om een vinnetje te schuren.

Ben erg benieuwd naar jou ontwerpen.
oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru

Surfspullen: 2008 AHD SL1 met 2005 Naish Stealths. 1999 JP Wave met 2000 Simmer On-Shores.

Berichtdoor watermonster » zo nov 19, 2006 5:01 pm

Hoi,

Sorry maar als je echt vinnen wil produceren zelf dan moet je toch echt met een mal werken en niet gaan schuren aan een plaat..........geloof me dat werkt echt niet.

Simpele uitleg hoe je het goedkoop kan doen echter ingewikkelder als je het goed wilt doen maar dat leg ik niet hier even uit... het volgende.
1. Gewoon een mal nagieten van een vin die je wilt hebben het liefst een grotere die je op diverse lengtes kunt afzagen.
2. Vin invetten met olijfolie 2 symetrische bakken maken van hout die ca. 2cm breder en langr zijn dan je vin, vin op de helft op 3 spijkertjes leggen,a lles rondom afsluiten en gips erin gieten. Wachten tot het droog is en vin laten zitten.
3. De gips afdruk insmeren met olie (niet te zuinig) en de andere bak erop plaatsen, lijmklemmen erop en staande de ander bak vullen met gips. wachten tot het droog is en 4 gaten rondom door en door boren voor de centrering. Je hebt nu twee helften die precies op elkaar passen (als het goed is).
4. Deze kan je vullen met glas en epoxy waar je beter resulaten mee haalt als schuren, zolang je origineel maar goed is.

Zoals hierboven beschreven kan je leuke resulaten behalen als je het maar precies uitvoert. een voet aangieten is ook niet zo heel ingewikkeld door wederom een mal te maken die je precies kan afstellen. Let erop dat het heel wat geexperimenteer kost voordat je echt finnen kan bouwen die werken. Tevens moet je echt wel 2 rechter handen hebben. Als je dit beheerst kan je verder met exotischere materialen zoals siliconen of epoxy mallen maken waar je vinnen mee maakt die misschien nog wel beter zijn als de heren Deboichet en Select.

Vragen stellen kan altijd.......

Kijk eens op.
http://wshp.de/surf_sb/surf_fi.htm
watermonster
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Surfspullen: Slalom 49, 59 & 69 - North Warp 2012 5,6/6,3/7,0/7,8 - Custom fins

Berichtdoor oomKoen.nl » zo nov 19, 2006 5:08 pm

watermonster schreef:Zolang je origineel maar goed is.

Euh, Joshua heeft voor zijn eigen verzinsels nog geen orginelen. Die bestaan nog niet. Als hij dit wel had, dan...... :z
oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru

Surfspullen: 2008 AHD SL1 met 2005 Naish Stealths. 1999 JP Wave met 2000 Simmer On-Shores.

Berichtdoor Jeroensurf » zo nov 19, 2006 5:11 pm

Je moet toch eerst eens een origineel bouwen om daarna een mal te hebben, of heb ik het nou mis?

Ik heb voorheen wel finnetjes uit blokken G-10 gezaagd, en geschuurt (wel een tijdrovend werkje)...en dan heb je geen mal nodig :)
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Berichtdoor osluis » zo nov 19, 2006 5:18 pm

Misschien een beetje vergezocht, maar als je een beetje technisch bent kan je in een CAD programma een ontwerp van je vin maken en die vervolgen sdoor een CNC machine laten freesen. Vervolgens kan je daarmee een mal maken en met die mal aan de slag gaan voor productie.

Nadeel van deze methode is dat je met een CAD programma om moet kunnen gaan en de 3d ontwerp van een vin is voor een leek niet zo makkelijk te maken. Verder kan je natuurlijk pas testen op het moment dat al het werk al gedaan is.

Een makkelijekre manier is dan om uit een makkelijk bewerkbaar product (bijvoorbeeld hout of klei) een model te maken en die vervolgens te gebruiken om een mal te maken.
osluis
Windsurf guru
Windsurf guru

Surfspullen: Veel te veel

Volgende

Keer terug naar Doe het zelf